Recenzia - Alica v krajine zázrakov/Alice in Wonderland (2010)

8. listopadu 2010 v 21:18 | © cappuccino |  Filmy - Filmy

Alica v krajine zázrakov - dvd
Históriu knihy pravdepodobne nebude potrebné rozoberať. Kto by nepoznal Alicu v krajine zázrakov? Rodičia ju snáď každému z nás čítavali na dobrú noc a ak aspoň okrajovo zapátram v mysli, dokážem si vybaviť krajinu, ktorú som si za môjho detstva pri otcovom čítaní predstavoval. Nebola síce tak pestrá ako Burtonové imaginácie a neobsahovala bizarné stvorenia, hýriace všemožnými tvarmi a farbami, ale predsa len. Nemožno porovnávať fantáziu niekoľko ročného chlapca s dlhoročným a celosvetovo uznávaným režisérom.

Sám Burton do svojich filmov veľmi rád vkladá akýsi otisk, akýsi rukopis. Jednoducho viete, že za danými scénami stojí práve jeho meno. Kráčal od nádherného dramatu Nožnicovoruký Edward (1990) - ja viem, smiešny názov. To jest tá naša ľubozvučná slovenčina. Pokračoval cez odľahlú a tajomnú dedinku Ospalá Diera (1999), cez novodobú Planétou Opíc (2001), sladkou rozprávočkou Karlík a továreň na čokoládu (2005) a mnoho, mnoho ďalších.

Niektorí si obľúbili Timovo "rozprávkové ja", iní zas temnejšiu odrodu. A že sa mu v tých tmavších krajoch darí razantne lepšie, za to ručím vlastným životom. Avšak pochopiteľne, záleží hlavne na vkuse jedinca. Pomaly by sme mohli začať vstupom do Wonderlandu, krajiny zázrakov. Pretože zlomyseľná, Červená kráľovná, očakáva vašu poddajnosť a lojalitu.

"Down with the bloody Red Queen"

Alica je mladá dievčina zo slušnej rodiny. Po otcovi zdedila veľkú predstavivosť a tak trochu bláznivú fantáziu. Jedného dňa, na tanečnom podujatí Lorda Ascota, Alica zbadá malého králika, ktorý ju zavedie k obrovskej nore. Keďže je dievčatko zvedavé, do nory ľahko spadne a tým sa začína cesta po krajine zázrakov.

Keď uvážim, že o rolu Alice sa uchádzala "hviezdička" Lindsay Lohan, môžme len Bohu ďakovať, že všetko dopadlo tak ako dopadlo. Hneď na začiatok zamrzí, že prakticky celý film je len jedna veľká, digitálna súhra. Ak nerátame hercov, ktorí boli tiež skoro všetci digitálne upravení. Novodobému plátnu, predovšetkým v Hollywoode vládne umelý vizuál (česť výnimkám) a my s tým jednoducho nič neurobíme. Možno práve vďaka Avataru (2010) si divák až prespríliš uvedomuje, kde všade bola použitá úprava. A že jej bolo skutočne nemálo!

Nečakajte zároveň žiadne dejové výkyvy. Rutinná práca talentovaného režiséra, ktorý uplatil svoju dušu diablovi. Pre nechápavých zrozumiteľnejšie povedané, Disney rozdával odmenu v podobe veľkej sumy voňavého esíčka. Tim sa im odmenil niekoľko násobne. Že ako? Miliardou dolárov. Pekná čiastka, no nie? A aj keď si od toho odrátame rozpočet filmu (približne 200 miliónov), stále nám ostane veľmi pekné čísielko.

Krásna Ann Hathaway - Biela kráľovná

Za taký obnos sa však dá vyšťaviť veľmi pekná podívaná. A že ňou Alice in Wonderland je, o tom niet najmenších pochýb. Áno, áno, všetko zaváňa tak trochu detskou atmosférou alebo ako inak nazvať "vlezdoprdelkárstvo" širokému publiku. Na druhú stranu však celková stopáž, 108 minút, ubehne pomerne rýchlo. Môže za to predovšetkým skvelý Johnny Depp v roli Klobúčnika, roztomilá Anne Hathaway, v podobe Bielej kráľovnej, zákerná manželka samotného režiséra, Helena Bonham Carter a zároveň sestra Bielej kráľovnej - Červená kráľovná. A to už ani nespomínam skackajúceho zajaca, usmievajúcu mačku a ďalšie digitálne charaktery. Krajina zázrakov odpovedá bláznivej predstavivosti autora knižnej predlohy, ktorý údajne veľmi rád pofajčieval marihuanu. Ak mám pravdu povedať, v konečnom dôsledku je to naozaj vidno.

Všetko vymenované, kladné či záporne ostáva, ale nič už nezmení skutočnosť, že Alicu v krajine zázrakov je potrebné označiť za čisto komerčnú záležitosť. Vedeli ste to pred premietaním, cítite to počas premietania a dokonca aj po záverečných titulkoch tušíte, že spojitosť so starým, dobrým Burtonom bola absolútne nulová. Film točený pre masy. Má snáď niekto námietky? Samotná réžia, scenár a podanie sa tým netají. Tak čo si budeme nahovárať.

Gýčovosť snímku je nepopierateľná. Nič výnimočného, nič katastrofálneho. Obyčajný priemer, ktorý len mierne vystrkuje hlavičku smerom nahor. Nebyť hereckého obsadenia, buď digitálneho alebo reálneho, už tak pomerne nízke hodnotenie by išlo ešte o kúsok nižšie. Dostal som však presne to, čo som aj očakával, takže sa koniec koncov nie je na čo sťažovať.

6/10

3/5

9 lidí ohodnotilo tento článek.