Recenzia - Dexter (2006-20??)

20. listopadu 2010 v 18:19 | © cappuccino |  Seriály

Dexter - dvd - prvá séria
Každý z nás v sebe ukrýva či už väčšiu alebo menšiu časť "temného ja". Vlk prezlečený za nevinnú, bielu ovečku. Tvorcovia seriálu vsadili na veľmi netradičnú návnadu, ktorá však zabrala jak u kritiky, tak u divákov. Samotný pôvod seriálu pochádza z knižnej predlohy a práve jej môžme ďakovať za originálny scenár, neobsahujúci prakticky žiadnu "vatu".

Aké to asi môže byť v koži sociopata? Nemáte cítenie, nepoznáte emócie. Snaha nažívať v civilizovanej spoločnosti len unavuje, pretvárka naša každodenná začína pomaly tlačiť na mozog. Dexter Morgan, zamestnaný ako znalec krvi pre miestnu políciu v Miami, a zároveň hlavný charakter seriálu, vlastní (v respektíve nevlastní) už
vyššie spomínané, ľudské prirodzenosti. Narozdiel však od takého Johna W. Gacyho, nevraždí nevinné deti a nezakopáva ich pod svojím domom. Pracuje pre akési "vyššie dobro" (stále sa rozprávame v rámci reality). Zabíja totiž vrahov, násilníkov, jednoducho kohokoľvek, kto si myslí, že oklamal systém a nikto na neho nemôže.

Je inteligentný, je charizmatický, vo svojom "koníčku" precízny a vynaliezavý. Mimochodom, je to Dexter.

O čo ide

Nejaký ten základ som už napísal do úvodu. Dexter je sociopat (žiadne cítenie či emócie). Medzi jeho najobľúbenejšie koníčky patrí jazdenie na plachetnici, spracovanie rozborov krvi pre miestnu políciu (zároveň i job) a výborne naplánované vraždy tých najskazenejších zloduchov. V prvej sérii sa do klasického zabíjania v Miami zapojí tzv. "Ice Truck Killer" - "Mrazákový vrah", ktorý s Dexterom začne hrať netradičnú zábavku. Dexterovi sa však mierne pošťuchovanie náramne zapáči, pretože vie, že dotyčný vrah taktiež ako on nevlastní žiadne emócie. (K dnešnému datu je potvrdená i šiesta séria, takže sa rozhodne máte na čo tešiť. Na poriadnu porciu vrážd, špecifických charakterov a hlavne slastnej krvi.)

CSI: Miami, New York, Las Vegas, Myšlenky zločince - to všetko sú len jednostranné a slabučké odvary toho, čo Dexterovo špeciálne menu dňa obsahuje. Vymyká sa všetkým podobizniam, všetkým bratríčkom, sestričkám a ponúka zábavnejšiu, originálnejšiu a premyslenejšiu variantu "psychologicko-dramatického-krimi", ktoré len tak ľahko nezájde do stereotypu. Obsahuje trefné a vždy niečim zaujímavé dialógy, neopozerané vraždy a všetko k nim patriace (brutálnosť na maximálnom stupni). Viem, viem, samá chvála, že áno? Určite by ste radi po toľkej sladkosti počuli i niečo kyselé. Prvotné diely sa pre neposedného diváka mierne tiahnu a príšerne dlho trvá, kým naštartujú poriadne tempo, naskočia na tú právu, adrenalínovú cestičku, plnú setsakramentského napätia.

Ale keďže ja osobne k netrpezlivým a neposedným divákom nepatrím, seriál ma zaujal ihneď od začiatku. Postupom času sa na scéne objavujú nové postavy a vy máte možnosť spoznať mimo nášho anti-hrdinu Dextera aj vždy dobre naladeného detektíva, Angela Batistu - viz foto (David Zayas), cielavedomú poručíčku Maria Laguertu (Lauren Veléz), Dexterovu nevlastnú sestru Debru Morgan (Jennifer Carpenter), nadržaného laboratórnika Vinca Masuku (C.S.Lee), na vonok agresívneho, ale vo vnútri relatívne dobráckeho seržanta Jamesa Doakesa (Erik King) a mnoho ďalších..

Sprdnutie od šéfky..

A zas prejdeme k porovnávaniu. Charakterovo totiž Dexter neponúka tak široké spektrum ako ostatné výtvory, ale za to má každá jedna postava nejaký dôvod prečo vystupuje na scéne. Akúsi podstatu. V iných seriáloch môžte nájsť nehorázne veľkú kopu "bezdôvodne dýchajúcich" jedincov - tu však nie. Čo sa samotného Dextera Morgana týka, stretol som sa viacerými reakciami ľudí, ktorí prachprosto nechápali, ako môže niekto sympatizovať so sériovým vrahom. Ako vôbec tvorcovia dokázali do seriálu vsunúť na prvý pohľad tak nehorázne zápornú osobnosť? Ako je vôbec možné, že hlavný charakter vystupuje sťa bezcitná, vraždiaca mašina? Michael C. Hall, ona vraždiaca mašina, vám so svojím charizma a milým výzorom odpovie za všetky otázky naraz.

Tempo stúpa, tempo graduje. Tiaživá atmosféra pribúda na svojom potenciále s každým nasledujúcim dielom. Psychopatická extáza vybuchne v posledných troch častiach, ktoré je možné bezkonkurenčne považovať z celej série za najlepšie. Dostaňte sa k nim a Dexter má u vás na celej čiare vyhrané.

Na záver zvažujem hodnotenie. 80% mi príde málo, 90% zatiaľ veľa. Keď si však udrží svoje kvality, prípadne ich ďalšími sériami ešte zvýši, (čo diváci tvrdia) má tendenciu stať sa po filmárskej stránke jedným z najprepracovanejších seriálov všetkých čias. A či vás zároveň chytí aj emocionálne? Určite áno. Navyše pokiaľ vlastníte vzťah k dávkovaniu čiernym a veľmi bizarným humorom, krimi vyšetrovaniam, vraždám, aké sa len tak nevidia, nemáte dôvod váhať a rovno sa do neho pustite. P.S. po zhliadnutí poslednej časti prvej série môžem prehlásiť len "Go Dexter!" (kto videl, pochopí).

V posledných týždňoch bol pre mňa Dexter modlou - a pochopiteľne ňou stále je. Pevne verím, že raz docieli statusu "kultová záležitosť", ktorá vo svojom žánri nebude mať absolútne žiadnu konkurenciu. Každopádne, gule seriál k niečomu takému vlastní. Milujem začiatočnú zvučku, priebeh celého vyšetrovania, spomienky na minulosť, masakrálne miesta činu, psychologické hrátky a vždy niečim prekvapivý záver. God, i love this!

1. séria - 85%

2. séria - 95%

(pozn. k 2. sérii - Dexter sa mení, všetko v seriáli je akési zaužívanejšie, pestrejšie a obsahujúce ešte viac napätia. Prichádza pochybovanie o Harryho princípe a pochybovanie o sebe samotnom.)

3. séria - 80%

(pozn. k 3. sérii - Zatiaľ najslabšia séria, no i tak stále vysoký nadpriemer, ktorý stojí za hriech. Predovšetkým zamrzí rýchla premena Miguela - až moc jednoduchý a uspěchaný záver.)

4. séria - 1OO%

(pozn. k 4. sérii - Čo tretia vzala, štvrtá priniesla. Sto percent som pri hodnotení séríí ešte nikdy nikomu nedal, aneb všechno je raz po prvé. Nádhera, nádhera, nádhera. Záverom si vás tvorcovia učičíkajú ako malé batoľa.. a.. potom nastane zlom.)

5. séria - 95%

(pozn. k 5. sérii - Vysoká kvalita je pre Dextera akýmsi prekliatím i požehnaním zároveň.. a dúfajme, že to tak zostane naďalej. Spočiatku veľmi depresívna sezóna, ktorá však postupom času naberá grády, až ku koncu vyvrcholí ťažko popísateľným finále. Neviem. Malo pôsobiť smutne? Alebo radostne? Z každého rožku trošku, povedal by som. Každopádne spokojnosť neustále obrovská. Tak sfúkneme sviečky.. a čakáme, čakáme)

5/5

9/10

(pozn. Recenzia vznikla po zhliadnutí prvej série, ale do budúcna pridám i hodnotenia k ďalším sériám)