Recenzia - Diplomová práce/Tesis (1996)

28. prosince 2010 v 20:39 | © cappuccino |  Filmy - Filmy

(Článok sa umiestnil do redakčného výberu "Nejlepší články blogerů")

Ešte len ako 23 ročný mladík natočil svoj debutový, celovečerný film. Medzi jeho obľúbených režisérov patrí Kubrick, Cameron a Spielberg, ktorý mu mimochodom po premiére Mar Adentro/Hlas moře (2004) poslal gratulačný dopis. K svojim filmom si píše scenáre výhradne sám alebo sa na nich z veľkej časti podieľa a dodatočne ako správny fanúšik nadovšetko miluje soundtracky (tie filmové, pochopiteľne). Hovorím o nepoperiateľne talentovanom tvorcovi recenzovaného snímku Tesis, Alejandrovi Amenábarovi.

Španielska kinematografia a nielen ona je utláčaná tou americkou. Američania sa vedia predať, vedia ukázať divákom po čom túžia. Ich odvetie sa celkom odovzdalo požiadavkám trhu (čo už spomína snímok samotný). Ale to neznamená, že by vo svojich radách nemali nadaných umelcov.

Samotný dej však vyššie spomínanú problematiku načrtne len okrajovo. V skutočnosti rozoberá téma "snuff filmov" - to vám určite niečo hovorí, že áno? Brutálne natočené vraždy nevinných obetí - pravé a necenzurované mordy . Naozaj nedokážem povedať, či zvrhlosti tohto rangu jestvujú, ale jedno viem naisto. Snímok si vás, čo by filmových fanúšikov obmotá okolo prstu už len kvôli školským interiérom a fakulte, ktorú študuje hlavná postava. Akú, pýtate sa? Masmédia - Film a televízia.

Mladá študentka Angela (Anna Torrent) pracuje na svojej diplomovej práci "Násilie v audiovizuálnom priemysle". Pre lepšie pochopenie a preskúmanie tohto odvetia poprosí jedného z profesorov o špeciálnu nahrávku. No k jej prekvapeniu sa na druhý deň profesor Figueroa našiel v premietacej miestnosti mŕtvy. Miestnosť neskrýva len jeho telo, ale i danú kazetu. Jak ďaleko siaha ľudská zloba? Odkiaľ pochádza tzv. "snuff"?

Radi počas filmu hádate, kto sa skrýva za oponou číslo jedna? Kto je vrahom? Pokiaľ vo vnútri duše vlastníte aspoň kúsok duše detektíva, čaká na vás pocit sťa prasiatka v žite. Film v sebe ukrýva veľkú kopu zvratov, kvôli ktorým je skutočne náročné odhadnúť pravého zabijaka. Iste, každý z nás sa o to pokúsi, ale vedzte, že váš názor bude počas premietania neustále na pochybách, neustále skúšaný a samým sebou zavrhovaný. K veľmi chutnému pokrmu režisér vystavil skutočne zaujímavý scenár, až sa mi koniec koncov nechce veriť, že snímok nie je natočený podľa kvalitnej, knižnej predlohy.

Niekoho spočiatku zaskočí relatívne dlhá stopáž - až 125 minút! Ale prvotný strach býva väčšinou neopodstatnený a inak tomu nie je ani v prípade Diplomovej práce. Vyžaduje sa len minimum strpenia, minimum trpezlivosti, a pokiaľ je divák zvyknutý už aj na zdĺhavejšie snímky a dokáže splynúť s mrazivou atmosférou príbehu, myslím, že dĺžka filmu by nemala byť prakticky žiadny problém. Navyše pri kvalitnom thrilleri, ktorý načrtáva viacero dôležitých udalostí sú 2 hodiny bežné, ba priam potrebné.

V Diplomovej práci sa objavia dve známe tváre z Amenábarovho o rok neskoršieho snímku, Abres los ojos/Otevři oči (1997). Reč je o tak trochu zvrátenom a čudáckom Chemovi (Fele Martínez), na ktorého som neustále čakal, čakal a čakal, kedy už konečne vybehne na scénu. Nuž, okuliare, dlhé vlasy, briadka a fúziky robia svoje - tomu vravím zmena (na porovnanie 1/2)! Ďalšou známou tvárou je sympaťák Bosco (Eduardo Noriega). A aby nebola reč len o mužoch, určite v hlavnej hrdinke spoznáte niekoho s modrou krvou. Áno, znamienko pri perách.. nič? No predsa manželka samotného kráľa Anglicka v snímku Králova přízeň (2008).

Vďaka Bohu, že sa Tom Cruise nepokúsil spraviť remake z ďalšieho Amenábarovho diela (viz. Vanilkové nebo kontra Abres los ojos). Dôvod prečo túto záležitosť spomínam je jednoduchý. Väčšina U.S. režisérov a predovšetkým režisér Vanilkového Neba, Cameron Crowe, by nedokázal podať zápletku v tej správnej forme. Zas a opäť by sme dostali len priemerný odvar kvalitného snímku.

A na záver nech toho vychvaľovania nie je príliš - Diplomová práca má svoje chyby. Napríklad slabé vykreslenie charakterov (fešák, čudák, bojazlivá pátračka) - až príliš prostoduché zobrazenie. Slabý obraz, ktorý ale z ohľadom na vtedajší rok natáčania a mladosť režiséra beriem s určitou rezervou. Ak tieto dve chybičky prekúsnete, dostane sa vám nadmerne kvalitného zážitku a možnosť povedať si, že ste práve videli jeden z najnapínavejších thrillerov vôbec (scéna ala "škrkanie zápaliek v tme" je naozaj sladkou čerešničkou na torte).

Mimoriadne napínavý thriller, ktorý zaujme predovšetkým neohranou zápletkou ohľadom "snuff filmov", všeobecne neznámym, no za to kvalitným hereckým obsadením, interesantným prostredím filmovej fakulty a najvyšším stupňom náročnosti v neoficiálnej hre každého diváka - "uhádni kto je vrahom". Ako bonus treba vziať v potaz, že sa jedná o debutový film 23 ročného študenta - tým pádom je nutné Tesis označiť za vskutku famózny počin.

9/10

5/5

obrázok č. 2 (v článku podstrihnutý)