Recenzia - 3:10 Vlak do Yumy/3:10 to Yuma (2007)

23. ledna 2011 v 17:30 | © cappuccino |  Filmy - Filmy
3:10 Vlak do Yumy - dvd

Internetom už dlhšiu dobu koluje obrázok s nápisom "Punk's not dead, he's just resting". Ale myslím, že keď si za slovíčko "Punk" doplníte "Western", bude to znieť krajšie a v prípade 3:10 Vlak do Yumy aj uveriteľnejšie. Nie, western nie je mŕtvy, len odpočíva. Nikto síce nečaká "comeback" nebojácnych kovbojov/zlomyseľných banditov, no i tak je medzi nami tento žáner stále prítomný a v malých množstvách ho môžme neustále pozorovať (Proposition, Open Range).

Režisér snímku, James Mangold, do hlavnej trojky predstaviteľov prizval Oscarom oceneného Russella Croewa, Christiana Baela, známeho predovšetkým vďaka hlavnej roli v celosvetovo úspešnom snímku Dark Knight (2008) a Bena Fostera, ktorý za sebou bohužiaľ nemá žiadnu významnejšiu skúsenosť, no za to sa s každou vedľajšou úlohou vedel poprať nad všetky očakávania (Alpha Dog, 30 dní dlouhá noc).

Dan Evans (Christian Bale), dobrácky rančer a zároveň osoba s nešťastnou minulosťou, ktorá ho pripravila o nohu, je v momentálnej dobe na mizine. Istému Glenovi Hollanderovi totiž dlhuje veľkú sumu peňazí. Zhodou náhod však v jeho prítomnosti chytia obávaného zločinca Bena Wadea (Russel Crowe), na ktorého prevoz hľadajú ešte jedného člena eskorty, prirodzene, po úspešnom prevoze i finančne odmeneného.

Klasický westerner či moderný western? To je otázka! Zatiaľ čo staré kovbojky vlastnili aspoň čas od času nádych akéhosi vnútorného pokoja a harmónie, tie novodobé sú pravým opakom (aspoň v prípade Yumy). Žiadne dlhé pohľady na krásu hôr, žiadne bratské rozhovory.. streľba, prach, "aróma" okolitej krvi - neskreslená a určite reálnejšie prevedená minulosť ďalekého západu. Ako už predomnou spomenulo viacero divákov a recenzistov, niet sa čo čudovať, že snímok bol nominovaný na Oscara v kategóriách hudba a zvuk, pričom minimálne druhú nomináciu považujem za jednoznačne oprávnenú.

Scenár v priebehu dejstva vykreslil každý jeden charakter na jednotku - v tom nespočíva nijaký problém. Ku koncu sa nám bohužiaľ naskytne skutočne nelogických 15 minút, ktoré mnoho sledujúcich nemohlo pobrať a film samotný ihneď odpísali alebo jeho hodnotenie znížili o poriadny kus. K tejto záležitosti by som sa veľmi rád (i keď úsečne) vyjadril. Staré westerny väčšinou vlastnili obmedzenú snahu o vysvetlivky nelogických činov a situácií (dôležitý bol výsledný efekt). Bez problémov nechali jedného proti presile (čo vám môže pripomenúť aj súčasnú/starú akčnú scénu), pričom presila dostala po frňáku.. a či rýchly prevrat v myslení proti zákonitosti vývoja a rozumným príčinám (viz Yuma), lenže.. to je jednoducho western! A keďže sa jedná o remake starej westernovky, nemôžte sa naozaj ničomu diviť.

Eskorta - plná zostava (mínus jeden mŕtvy člen)

Bale zaostáva! Na rovinu a bez chodenia okolo horúcej kaše. Áno, hrá svoj štandard, ale.. na banditu Crowea prachprosto nemá a ani mať nebude. Nevýraznosť Baleovej postavy je počas stopáže na rovnakej úrovni, vyjma poslednej pol hodinky, keď sa z opatrného rančera zrazu stáva skoro neohrozený hrdina, bojujúci proti nadmernému množstvo banditov aj napriek otázkam svedomia, morálky a pochybnej česti. Chcel skrátka synkovi ukázať, že taťka má ešte nejakú šťavu a v žiadnom prípade nesmie byť zaradený do skupiny "opotrebovaný suchár".

Na 3:10 Vlak do Yumy však najviac zamrzí jeho neaktuálnosť - za čo koniec koncov ani nemôže. Príjemné dve hodinky, ktoré ubehnú rýchlosťou vodopádu, ale v srdci diváka nezanechajú žiaden dlhodobý odkaz. Kvalitný zvuk, akcia, jeden hlavný sympaťák a malé staromestečko? Maličkosti. Potešia, no stále sa jedná o obyčajné drobnosti. Škoda, preškoda. A vlastne prečo? Zabavili sme sa? Zabavili. Jednorázové osvieženie starých kovbojok, ktoré sa rozhodne nemá za čo hanbiť a ako príjemne akčná odsýpačka funguje na sto percent.

Zvláštne nelogický záver má svoje opodstatnenie a preto buďme trochu zhovievaví. Mimo pár výhrad sa jedná o vzorovú poctu žánru, doplnenú sympatickou partou a príjemnou syrovosťou. Snímok síce nezanechá žiaden dlhodobý odkaz, no taktiež ani neurazí a dvojhodinová stopáž ubehne pomerne rýchlo.

7/10

4/5

5 lidí ohodnotilo tento článek.