Recenzia - Temná voda/Dark water (2002)

31. ledna 2011 v 12:29 | © cappuccino |  Filmy - Filmy
Temná voda - by Hideo Nakata - dvd

Režisér Temnej vody, Hideo Nakata, si svoju prestíž vydobyl predovšetkým vďaka hororovému snímku Ringu (1998), ktorému bola uložená pocta v podobe amerického remake-u Kruh (2002). Kladné ohlasy zaznievali jak pri pôvodnej Nakatovej verzii, tak aj pri tej novodobej, v hlavnej roli s Naomi Watts.

Vyštudovaný žurnalista Hideo od malička inklinoval skoro výhradne len k hrôzostrašným filmom a to sa odrazilo aj na jeho neskoršej práci. Čo film, samý strach, žiadna komédia, žiadne drama. A i keď sa o niečo takého pokúsil, povedzme, že vznikol počin v nie v zrovna sledovateľnej forme (Kaidan 2007). Skrátka, režisérove zázemie vždy bolo a vždy bude hororové prostredie a mimo neho by v rámci sebazachovania nemal kráčať - ak vlastní ten najzákladnejší pud.

V najbližšej dobe plánuje tretiu časť Ringu (2012) - a to priamo v 3D forme! Nechcem byť žiaden pesimista a tak poviem len - uvidíme. Ale vedzte, že sa bavíme o projekte, ktorý ohúril a zároveň vystrašil miliónové davy - iba vďaka klasickému 2D prevedeniu. Tak aký výsledok bude mať na srdce diváka trojrozmerný šat? Brr!

Yoshimi Matsubara a jej dcéra Ikuko sa presúvajú do nového bytu, ktorý však skrýva nejedno tajomstvo. Yoshimi neustále vída malé dievčatko a zdá sa, že všetky nevysvetliteľné javy ako špínavá voda, tečúca z horného bytu, v ktorom nikto nebýva, a či stále sa zjavujúca, červená taška majú s malým dievčatkom akýsi súvis. Je to snáď nepokojný duch? Alebo matkina prepracovanosť hraničí s fantazírovaním paranormálnych udalostí?

To, že ázijská kinematografia vidí svet inými očami ako tá európska alebo americká, je už v dnešnej dobe každému jasné. Žiadna zmena sa neuskutočnila ani v prípade Nakatovej Temnej vody, ktorá má voči bežnému divákovi veľmi pomalý, miestami až vražedne rozvláčny priebeh. Strach naháňajúcich scén bolo možné nájsť iba veľmi zriedkavo, no každopádne vás tým pádom akákoľvek z nich vystraší desať krát intenzívnejšie než pri obyčajnom horore. A aký býva vlastne pri takom obyčajnom horore konečný výsledok? Zvyknete si, prichádza imunita proti strachu a skôr či neskôr sa prestanete báť. U Temnej vody nie.. pretože menej je niekedy viac.

Za hlavný klad snímku nejde považovať ani tak strach samotný, ale atmosféru, ktorá bola budovaná až neuveriteľne pozvoľna. Chýba tu však presne to čo chýbalo aj pôvodnému Ringu (1998) oproti remake-u (2002). Trochu tej sviežosti, poriadnej vizuálnej stránky a mrazivej hudby ala Hans Zimmer. Nakata však nie je sklamaním práve v tomto zmysle. Točí si svoje, nehľadí na druhých a dúfa, že nás ako divákov uspokojí svojím náznakovým a letmo stupňujúcim dotykom hrôzy.

Dážď..

Presne ako znázorňuje screen nad textom, film skoro neustále obklopuje upršané počasie. Na všetken ten dážď a mokvavé steny si zvyknete až.. až vám v niektorých "svetlých" pasážach kde zasvieti slniečko začnú chýbať. Depresia, klaustrofobické prostredie a temné zákutia - pricucnú sa k divákovi a nepustia. Najhoršie a zároveň najfascinujúcejšie na tom ale je, že divák ani nechce aby ho pustili. Existuje snáď nejaké logické vysvetlenie na takúto reakciu? Neviem, asi nie - a možno aj áno. Pravdepodobne sme bytosti, ktoré sa teoreticky za akýchkoľvek podmienok dokážu aklimatizovať a následne bezproblémovo jestvovať rovnako ako pri bežných podmienkach. A to mi naháňa skutočný strach.

Po Ringu som opätovne riskol ďalší Nakatov výtvor a vďaka bohu sa nekonalo žiadne sklamanie - práve naopak. Priznávam, že spokojnosť je dokonca o nejaký malý kúsok väčšia než v prípade toľko ospevovaného, pôvodného Kruhu (1998). Pomalé budovanie atmosféry, menšie množstvo "lakačiek", ktoré však boli o to intenzívnejšie a desivé prostredie snímku zarčujú kvality pre každého diváka, ktorý dokáže strpieť pozvoľna plynúci dej - občas však bohužiaľ naťahovaný ako guma v trenkách. Oproti Ringu (1998) Nakata využil (stále) depresívno sychravé prostredie a dobre vsunuté tóny desu. Práve tieto dve drobnosti vyzdvihujú kvality Temnej vody do nadpriemernej výšky.

7/10

4/5

4 lidé ohodnotili tento článek.