Recenzia - Kontakt/Contact (1997)

20. února 2011 v 13:05 | © cappuccino |  Filmy - Filmy
Kontakt (1997)

Na téma mimozemských civilizácií vzniklo nespočetné množstvo filmov. Za príklad dva snímky, ktoré sa Kontaktu (1997) z časti podobajú - Spielbergove Blízke stretnutia tretieho druhu (1977) a Kubrickova 2001: Vesmírna odysea (1968).

Kontakt s neznámym a predovšetkým kontakt s vyššou inteligenciou človeka odjakživa mimoriadne lákal. Lákal, lákal.. lákal celé ľudstvo, no predovšetkým Roberta Zemeckisa, ktorý svoje vizionárstvo a pokročilú fantáziu nikdy neskrýval a práve vďaka jeho mimoriadnemu talentu sme mali možnosť zhliadnuť kultovú trilógiu Návrat do budúcnosti (1985-1990) a legendárneho Forresta Gumpa, mnohými divákmi pokladaného za najlepší výtvor svetovej kinematografie.

V Robertovom sci-fi Kontakt (1997) zažiarila Oscarom ocenená Jodie Foster, ktorej sekundoval mladý Matthew McCounaghey a Jodieno "mladšie ja" bolo pridelené Jene Malone, známej z neskôr natočeného Donnieho Darka (2001) alebo Škandálu v katolíckej škole (2002).

Vedkyňa Eleanor Arrowayová, špecializujúca sa na hľadanie vesmírnych civilizácií jedného dňa započuje pomocou série teleskopov mimozemský signál, ktorý sprostredkováva zložitú informáciu. Časom sa dopracuje k výsledku odhaľujúcemu akýsi plán lode na prepravu a následný kontakt s neznámym, vesmírnym odosielateľom. Názor ľudstva smerom k novo odhaleným skutočnostiam však začína naberať rozporuplné reakcie. Môžeme "im" vôbec veriť?

Je ľudstvo jediný žijúci organizmus vo vesmíre? Nie, nie, to by bolo predsa mrhanie tak obrovským priestorom. Mám pravdu? Nemám pravdu? Neviem. V každom prípade je na tejto myšlienke, ktorá vyšla z úst autora knižnej predlohy postavený základ a kľúčová myšlienka celého príbehu doktorky Ellie Arrowayovej. Zmierte sa s tým, prijmite danú myšlienku (čo nebude z logického hľadiska vôbec náročne, pretože sa s veľkou pravdepodobnosťou jedná o pravdivý výrok) a snímok vás nakopnete na správu vlnu bádania za nepoznaným, galaktickým univerzom a jeho tajomstvami.

Čo sa týka hereckej interpretácie, nemienim chodiť okolo horúcej kaše. McConaughey je dobrý, Malone výborná a Foster skvelá. Stále sa však nejedná o prvoradý klad Kontaktu. Ten totiž spočíva v pomalom skúmaní a analyzovaní "informácie z vesmíru". Všetko začína pomalým predstavovaním, pomalým nič nerobením a zrazu "bum!". Z čista jasna mladá vedkyňa započuje neidentifikovateľný zvuk. V tom momente sa rozbieha sled udalostí, pri ktorých divákovi práhnucom za nepoznaným a skrytým prebehne dve a pol hodiny ako pár krátkych úsečných zábleskov. Chcete viac, chcete viac.. a zrazu na obrazovku naskočia záverečné titulky. V horšom prípade ste však netrpezlivá povaha, prípadne vám téma Kontaktu nesadne a celú stopáž pretrpíte s klepkajúcimi očkami a dlhočizným zívaním.

Jodie Foster - Kontakt (1997)

Film taktiež odkazuje na súčasný stav mysle niektorých jedincov, resp. na súčasný stav ľudstva. Ako by sa zachovalo keby daná situácia skutočne nastala? Čo by ste vlastne robili? Len ticho/pasívne prizerali? Hlasito bojkotovali proti onomu nepoznanému? Alebo nadšene podporovali do budúcna možnú koexistenciu našich dvoch rás? Možné je naozaj všetko. Skúste sa nad tým trocha potrápiť, pretože od toho tu (mimo iného, pochopiteľne) Zemeckisovo zamyslenia hodné dielo je. Preto bolo stvorené.

Kontakt môžme bezpochyby považovať za interesantný počin, no určite nie dokonalý. K onej dokonalosti nám napríklad nebol poskytnutý žiaden výnimočný soundtrack - a jeho kvalitatívnu absenciu pokladám za smutnú, priam neuveriteľne ignorantskú záležitosť. Taktiež giganticky dlhá stopáž nemusí každému divákovi prejsť cez žálúdok. Predsa len, dve a pol hodiny? Pokiaľ nieste zrovna fanúšikom sci-fi, neviem, neviem. Na svete sa nájde množstvo divákov, ktorí by natoľko dlhé obkecávanie nemuseli bez psychickej ujmy prežiť. Rád by som však poznamenal, že ja k nim vďaka bohu nepatrím. Vy snáď hej?

Možno nesadne každému, ale svoju cieľovú skupinu si dozaista nájde. Naskytlo sa mi veľmi náročné, sumárne hodnotenie, ktorého pohyb kľučkuje v relatívne veľkom rozmedzí 7-9/10. Aby však bolo v rámci možností spravodlivé, urobím presný sek stredom pieskoviska a vznikne solídne čísielko 8/10. __ Kontakt si vás získa predovšetkým pokiaľ pasujete do skupiny milovník sci-fi, prípadne radi pátrate po neznámom odhaľovaní veľkých tajomstiev alebo jednoducho milujete premýšľanie nad nekonečným univerzom. Na druhej strane môže odradiť obyčajný, ničím nevypovedajúci soundtrack, pre niekoho veľmi zdĺhavá a natiahnutá stopáž. A výsledok? Ten už závisí od vášho osobitého vkusu a kritérií. Viac nechcem napovedať.. musíte vidieť sami.

8/10

4/5

8 lidí ohodnotilo tento článek.