Recenzia - Californication (2007-20??)

16. dubna 2011 v 23:19 | © cappuccino |  Seriály

Televízna produkcia Showtime nám už ponúkla také seriálové skvosty ako napríklad zabijáckeho Dextera (2006) alebo komediálnu Trávu (2005). V roku 2007 však vyštartovali s niečím novým a neohraným - minimálne pre mužské publikum.

Násilne vytrhli personu agenta FBI (David Duchovny) z populárneho Akta X (1993), vsunuli ho do role dieťaťa v dospelom tele, sukničkára, "voľnomyšlienkara" a spisovateľa, Hanka Moodyho. Po legendárnej postave agenta Foxa Mudlera už naozaj skoro nikto neveril, že sa David dokáže vymaniť z tak pevnej škatuľky. No necelý rok po natáčaní prvej rady Californication-u získal David Duchovny ala Hank Moody vysnenú sošku každého ambiciózneho herca - Zlatý Glóbus. Niečo na tam chlapovi bude..

Hank Moody (David Duchovny) už dlho nenapísal žiadnu knihu. Trpí totiž tzv. "spisovateľskou krízou", s ktorou musí čas od času zápoliť každý literát. Hankova nechuť do písania ale spočíva aj vo fakte, že ho opustila žena a musel sa presťahoval do Los Angeles - mesta, ktoré miluje i nenávidí. No ani jedno ani druhé trápenie ho nezdrvilo natoľko, aby si stále nedokázal užívať slobodného života, kde na každom rohu čaká nová, jednorázová známosť.

Hlavným kladom seriálu bude pravdepodobne jeho neuveriteľná otvorenosť a nadmieru sympatické osadenstvo. K prvému bodu - scenáristi si v žiadnom prípade nebrali servítku pred ústa - to je jasné ako facka. Sex a vulgarizmy sú takmer na dennom poriadku (čítaj ako "takmer v každej časti"). Tieto dve lahôdky však nájdete vždy v správne podanej a miestami strašne humornej forme, čoho dôsledkom vám dokonca aj ich neustále opakovanie nepríde vôbec nudné alebo perverzné (ovšem, pokud je pan puritán..).

Bod číslo dva - Hank na čele s jeho priateľom Charliem Runkle-om (Evan Handler) a malou ženuškou Marcy (Pamela Adlon) tvoria vážne dokonale zohranú trojku. Neverím, že sa toto trio nepoznala už pred natáčaním, pretože ich "chémia" je vskutku inšpirujúca. No nemôžeme zabudnúť ani na Hankovu ex-manželku Karen (Natascha McElhone), satana vyznávajúcu dcéru Beccu (Madeleine Martin), sexy-manipulatívne stvorenie menom Mia a ďalšie mini roličky, ktorých sa behom sérií vystrieda naozaj nespočetno.

Aby ste si životné eskapády pána spisovateľa obľúbili, potrebuje vlastniť určitú dávku nadhľadu. V tom spočíva jeho najväčšia sila a zároveň najväčšia slabina. Niekomu jednoducho neprejde krkom všetka ta abnormálna sexualita a nedbanie na aspoň malú dávku zodpovednosti voči realite a priznajme si, že občas to tvorcovia poriadne preháňajú. Ako keby nám chceli povedať "haha, podobné kúsky v bežnom živote nenájdete, tak si to užite aspoň tu".

Odľahčené drama s poriadnou dávkou sarkazmu a sexistického humoru. Seriál by som odporučil predovšetkým bohémskym indivíduám (akým je samotná hlavná postava), ktoré sa vyžívajú v slobode, svojskom zmýšľaní, tvorivosti a umeleckých sklonoch. Pokiaľ do danej skupiny nepatríte, nič to, drahí moji. Pevne verím, že si vás prazvláštny život ešte prazvláštnejšieho Hanka Moodyho, oplývajúceho nekonvenčnými názormi na svet, získa tak či onak!

1. séria - 80%

2. séria - 80%

3. séria - 85%