Recenzia - Soul Surfer (2011)

16. srpna 2011 v 22:50 | © cappuccino |  Filmy - Filmy

Soul Surfer dvd
Tak keď už máme to leto, naše telo zohrievajú slnečné lúče a myšlienky uletúvajú len a len na vlne zábavy, patrilo by sa zhliadnuť aj nejaký ľahký, relaxačný "summer film", no nie?

Čo ale, vážení, môžeme čakať od režiséra, ktorý za svoju 20 ročnú kariéru nenatočil prakticky nič kvalitného? Reč je o pánovi Seanovi McNamara. Že vám jeho meno nič nevraví? To je v poriadku, vôbec sa nečudujem. Medzi Seanove relatívne najznámejšie snímky patrí Casper - První kouzlo (49% csfd), Ledové ostří 2 (50% csfd) - možno ich poznáte z televízie, možno nie. Na situácii, kde vo vzduchu vysí zas a stále tá istá otázka to však vôbec nič nemení. Čo od neho teda môžeme vlastne čakať? Že by McNamara pochytil na "staré kolená" trochu toho režisérskeho talentu? Recenzia prezradí viac.

Poznáte ten pocit, keď sa z radostnej idylky stane behom pár krátkych chvíľ priam hororová situácia? Niečo podobného zažíva Bethany Hamilton (AnnaSophia Robb), ktorej život zasiahla skoro smrteľná nehoda - napadnutie žralokom. Bethany už odmalička miluje surfovanie a jej životný sen spočíva v získaní sponzora pre profesionálnu kariéru surfistky. Táto nehoda, po ktorej Bethany príde o ľavu ruku ale všetko nenávratne skomplikuje. Nájde sa v mladej dievčine dostatok síl na boj s neprajným osudom?

Vraví sa, že niekedy menej býva viac. Pre snímok Soul Surfer to však platí dvojnásobne. Po zhliadnutí filmu som napríklad znechutene čítal zopár negatívnych reakcií divákov, ktorí kritizovali príliš "svätúšku" rodinku Hamiltonovcov, kde nájdete iba samú dobrotu, pomoc a ich charakter je dvoma slovami "prostý" a "jednotvárny". Ja sa daných negativistov teda pýtam.. je naozaj potrebné, aby bola každá postava jednou veľkou výchyľkou? Výchyľkou, ktorá nás odvádza od pravej podstaty snímku? Berte to tak ako to je, pretože Soul Surfer v žiadnom prípade nemal za ciel stať sa sto percentnou dramou, zaplnenou veľkou hŕbou filozofujúcich hrátok a dialógov. Nič podobného skrátka nečakajte.

McNamarov výtvor bol natočený omnoho jednoduchšou, no to o pre naše letom "vygumované a unavené" mozgy príjemnejšou cestou. Nie, nebojte sa, nemusíte mať strach, že by sa jednalo o nejakú bezduchúu teenagerskú zápletku, kde sa celý dej točí okolo krásnych dievčat a nagélovaných frajerov. Iste, na scéne ich nájdete taktiež, no ich pozícia je naozaj len druhoráda.

Bethany Hamilton (AnnaSophia Robb) vo filme Soul Surfer

Spracovanie závaňa akousi ľahkosťou a dobre odhadnutou mierou medzi premúdrelými rečami neustále "bojujúceho" otca a klasickej, dobrodružno-športovej zábavy. Pre niekoho film obsahuje enormné množstvo patosu a jeho snaha o vytekanie sĺz z očných kanálikov hovorí snáď za všetko. Otázne ale je, ktorá varianta vám bude vyhovať. Film, ktorý si drží pevnú a tvrďácku tvár alebo uprednostníte trochu toho tlačenia na pílu a následne slzičky? Za seba môžem bez dlhšieho rozmýšľania zvoliť druhú možnosť a to je myslím jeden z dôvodov, prečo sa na Soul Surfera pozerám v kladných hodnotách viac než by mohlo byť u určitého druhu publika zdravé.

Sladkou čerešničkou na torte budiž stále rastúci potenciál mladej AnnySophie Robb. Svojou prítomnosťou dodala McNamarovmu prvému(!) vydarenému dielu určite nejednu hviezdičku navyše, a ja, ako jej veľký fanúšik a obdivovateľ musím len pokorne zložiť klobúk. Záverom dodám už len málo - ak by sa filmu chytila overenejšia "ruka" a za scenáristickou stoličkou by sedel niekto s poriadnou dávkou kreativity, zo Soul Surfera sa mohlo stať skutočne pamätihodné drama. Takto sa musíme uspokojiť "len" s príjemne odsýpajúcim príbehom o nádejnej surfistke a jej nepoddajnej snahe o dosiahnutie maxima. Skrátka ženský Rocky ako vyšitý.

Sympatické obsadenie na čele s talentovanou a krásnou AnnouSophia Robb, oddychový i dramatický príbeh plný nešťastia, smútku, ale rovnako aj rodinnej podpory a nádeje. Zápletka filmu nie je naozaj ničím výnimočná, no jej spracovanie sa pohybuje v slušných výškach nadpriemeru. A teraz úprimne, ľudia, hádam by ste na leto nechceli niečo frustrujúceho a pekelne zložitého? Myslím, že súčasné spracovanie bolo najlepšou možnou varientou aká sa dala očakávať. Spokojnosť! P.S. pozerajte v HD kvalite! Tie vlny stoja vážne za to!!

7/10

4/5

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.