Rozbor, dojmy (kniha) - Nezbytné Věci

27. prosince 2011 v 21:44 | © cappuccino |  Čítanie & Knihy
Autor: Stephen King

Počet strán: 731

Hlavné postavy: Alan Pangborn - miestny šerif, Poly Chalmersová - šerifova priateľka, Leland Gaunt - majiteľ obchodu Nezbytné Věci, Norris Ridgewick - šerifov zástupca, Danforth Keeton - najvyšší mestský úradník a mnoho, mnoho ďalších..

Obsah: Obyvatelia Castle Rocku si žiju svôj pokľudný, malomestký život. Takmer harmonická atmosféra sa začne meniť vo chvíli, keď do mesta dorazí tmavý sedan Talisman Tucker a z jeho dverí vystúpi muž menom Leland Gaunt. Pan Gaunt odkúpil jeden z krachujúcich obchodov v Castle Rocku. Ponuka Gauntového, novo otvorené podniku, Nezbytných Věcí, sa líší od zákaznika k zákazníkovi.

Majiteľ totiž ponúka tovar, po ktorom v momente spatrenia začnete túžiť celou svojou dušou. Finančná čiastka, ktorú pan Gaunt za predané statky požaduje nie je príliš vysoká, no okrem nej si od zákazníkov zakaždým vypýta malú službičku. Taký prostý a nevinný žartík. Neskôr sa však hrubosť daných služieb začne zvyšovať a ich výsledný produkt postum času vyvrší v nevraživosť medzi miestnym obyvateľstvom, ktorá by v konečnom dôsledku nemusela zostať len pri slovnom vyhrážaní. A ani nezostane..

Môj názor (kniha): Dĺžkou knihy sa, prosím vás, v žiadnom prípade nenechajte odradiť. Prepojenosť udalostí a postáv je skrátka a jednoducho jedna obrovská, komplexná skladačka, ktorá by sa do 300-stranového zväzku nezmestila. A naopak - vo svojich 730tich stránkach sa jej genialita môže prezentovať so všetkou dokonalosťou. Štýl písania je minimálne na rovnakej úrovni ako v autorovej predošlej tvorbe a v istom ohľade dokonca vyspelejší.

Žáner knihy sa pohybuje niekde medzi kriminálkou a thrillerom s prvkami mysteriózna (viz Gaunt a jeho.. no, nebudem prezdrádzať). Autor bravúrne vykreslil povahu a vnútorné rozpoloženie niekoľkých desiatok postáv, ktoré čitateľa počas rozprávania príbehu sprevádzajú svojimi skrytými a neskôr stále viac a viac sa odhalujúci pohnútkami. Či sú one pohnútky vždy v najlepšom záujme mestečka a dobrých mravov? Nie, nie, rozhodnie nie, prirodzená nátura človeka totiž nepustí.

Myslím, že som našiel dočasného(!) kráľa medzi "Kingovkami". Knhu, ktorá svojou premyslenosťou a chytrou zápletkou prekonáva aj kvality toľko ospevovanej Zelenej Míle. Nájde sa tu niekto, kto so mňou súhlasí? Alebo je pre vás Zelená Míla Kingovou top? A či snáď nejaká iná?

Môj názor (filmové spracovanie): Na filmovej verzii ma najväčšmi mrzí jedna základna vec. Nerád by som tvrdil, že Max von Sydow stvárnil postavu pana Gaunta podpriemerne, ale v tom, v čom knižný Gaunt vynikal, je ten filmový len obyčajnou postavičkou bez štipky "diabolskosti". A kto za môže? Scenárista. Pochopiteľne, kvalita filmového diela ide takmer vždy ruka v ruke so scenárom, na nej sa zakladá a na nej zväčša padá.. škoda.

Hodnotenie (kniha): 5/5
Hodnotenie (film): 3/5

4 lidé ohodnotili tento článek.