Recenzia - Hobit: Neočakávaná cesta (2012)

17. prosince 2012 v 18:04 | © cappuccino |  Filmy - Filmy
Fanúšikovia odpočítavali desitaky a stovky dní, úpenlivo čakali na magický dátum 13.12.2012, kedy sa im dostalo sladkého zadostiučinenia. Áno, vážení, prvá časť trilógie Hobita je už konečne na svete! V kinosále sme sa všetci pohodlne usadili, prečkali zopár otravných 3D reklám a predstavenie sa konečne mohlo začať. Ak by som mal svoje prvotné pocity opísať jednou jedinou vetou, tak vám poviem - bolo to iné. Iné, ale stále vysoko kvalitné. Niektorí sa v prípade Jacksonovho spracovania Pána Prsteňov hromžili, že sa vo veľkom množstve vecí absolútne nedržal predlohy. Najpodivnejšie (a dosť pokrytecké) na tom však je, že tí istí ľudia sa opäť sťažuju pri Hobitovi, tentokrát ale na to, že sa predlohy držal až príliš. Čo na to vlastne povedať? Názor si radšej spravte sami. Prejdime teda k filmu samotnému.

Peter Jackson bol pri natáčaní snímku určite pod obrovským tlakom. Jednak mal na starosti neuveriteľné množstvo ľudí (čo ste si dozaista mohli všimnúť pri video logoch, ktoré vám naša redakcia pravideľne prinášala) a druhak.. no, čo si budeme hovoriť, po nakrútený tak úspešnej trilógie akou je Pán Prsteňov boli očakávania fanúšikov veľmi vysoké. Možno, že až príliš vysoké. Latka, ktorá sa nastavila je mimoriadne ťažko preskočiteľná. V každom prípade sa filmu ujali tí správni ľudia, ktorí už pobehujú vo filmovej brandži nejaký ten piatok a urobili pre výslednú hodnotu naozaj maximum. Svojím spôsobom snímok poňali tak trochu odlišnejšie, ale za to by sme mali byť, najmä my, čitatelia knižnej predlohy, vonkoncom radi. Predsa len, nemôžeme zrovnávať 250 stranového Hobita, ktorý bol písaný omnoho prostejším štýlom, s 1300 stranovým Pánom Prsteňov. A na toto by ste mali pri hodnotení Jacksonovho najnovšieho výtvoru brať ohľad pravdepodobne najviac.

Takže, čím začať, čo pochváliť a čo skritizovať? Poďme na to pekne po poriadku. Od začiatku bolo jasné, že Hobit bude postavený predovšetkým na dvoch kľučových postavách - a tými sú vodca skupiny Thorin a mladý Bilbo. Tvorcovia vďaka bohu oslovili dvoch výborných hercov, ktorým skladám môj pomyselný klobúk. Martin Freeman, Richard Armitage, ste jednoducho božskí! Ostatní členovia skupiny (vravím ale len o trpaslíčej časti, Gandalf bol samozrejme opäť dokonalý) síce trocha zaostávajú, ale to sa možno dorovná v ďalších dvoch častiach. Najväčšie šance však dávam beta-samcovi oddielu trpaslíkov, Dvalinovi.

V spojení s predošlou chváľou prichádza aj výborná akcia, na ktorej si dal filmový štáb skutočne záležať. Napríklad taký útok Smauga na Erebor a či súboj Thorina s Azogom boli jedna fantastická lahôdka. No na druhej strane jej bolo miestami až prespríliš a vsádzala najmä na špeciálne efekty, čo mi nie je príliš po chuti, ale budiž, dostali ste veľký rozpočet, tak ho teda využite. Skôr ma iritovalo to, že vo všetkej tej bojovej atmosfére vznikala neprehľadnosť a vy ste čas od času netušili kto je kde. Našťastie po takom prešlape vždy prišla chvíla pokľudného, dialógového "ticha" a vaše zamotané oči si mali čas odpočinúť. Teda aspoň na chvíľu.

A či sa nám do očí vyronili aj nostalgické slzičky? Isteže áno. Pri krásnom prelete nad hobitími usadlosťami a pevnosťou Lorda Elronda sa vám dozaista očká zaligocú (ne)očakávanou radosťou a nejeden z vás (a teraz vravím najmä o sebe) bude mať cez tvár jeden veľký úsmev jak slniečko na hnoji. Pri všetkej tej kráse som si ani nestihol uvedomiť, ako vlastne ubehli dve a pol hodiny stopáže. Ani sa nenazdáte a už je koniec. Koniec, ktorý je však tak trochu neuspokojivý a vy sa samého seba v hlave pýtate, či nemohli tvorcovia prvý diel natoľko očakávaného počinu ukončiť o niečo viac originálnejšie. Ale čo, nevadí, prekúsneme aj takúto drobnosť, pretože najdôležitejšie je, že dobrý pocit z premietania stále zostáva - a to dokonca aj na druhý deň. Čo je veľmi, ale veľmi dobré znamenie.

Gigantický filmový orgazmus aký sa dostavil stovkám tisícom ľudí po zhliadnutí Spoločenstva Prsteňov síce nečakajte, ale rozhodne nebudete pocitovať ani žiadne sklamanie. Hobit - vo svojej knižnej i filmovej predlohe - je podstatne odlišnejší od série LOTRa a keď tento fakt dokážete pochopiť, dostane sa vám vysoko kvalitného, filmového zážitku. A i keď by sa našlo niekoľko nedostatkov (miestami neprehladnosť bojových scén, nie moc uspokojivý záver a príliš rozprávkovo-komické zobrazenie čarodeja Radagasta), ako som už spomínal, dobrý pociť neustále pretrváva a to hrá pri mojom hodnotení vskutku veľkú rolu. Navyše dve a pol hodiny prebehli ako voda, čo vraví takmer samo za seba.

8,5/10 - (85%)

4 lidé ohodnotili tento článek.